Hondenverzekering premie verhoging onterecht wat te doen en wat zijn de opties?
Dat moment. Je pakt de post, of checkt je e-mail, en je ziet het. De acceptgiro voor de hondenverzekering. Je bent al blij dat je voor je hond hebt gezorgd met een verzekering, tot je het bedrag ziet. Wacht even. Is dit bedrag wel correct? Je kijkt nog eens goed en valt bijna van je stoel. De premie is flink omhoog gegaan. Zomaar, zonder dat je het door had. Je eerste gedachte: “Dit kan toch niet waar zijn? Is dit wel eerlijk?” Je voelt je een beetje gepakt. Logisch. Je wilt het beste voor je hond, maar je portemonnee heeft ook grenzen.
Veel baasjes lopen hier tegenaan. Het voelt oneerlijk. Je betaalt netjes elke maand, en dan ineens vraagt de verzekeraar om veel meer geld. Is dat zomaar mag? Meestal is een kleine stijging door inflatie of hogere dierenartskosten logisch en mag dat. Maar soms gaat er iets mis. Soms is de stijging zo hoog dat je je afvraagt of het wel klopt. Voel je je nu boos of verdrietig? Dat is begrijpelijk. Laten we dit samen uitzoeken. We gaan kijken wat jouw rechten zijn en wat je kunt doen. Stap voor stap, zonder ingewikkelde woorden.
Wanneer is een premieverhoging eigenlijk ‘onterecht’?
Allereerst is het goed om te weten dat verzekeraars niet zomaar alles mogen doen. Er zijn regels. Ze mogen de premie verhogen. Dit doen ze vaak omdat de kosten voor dierenartsen stijgen, of omdat er meer schadeclaims zijn. Dit heet ‘indexatie’. Maar, en dit is een hele belangrijke, de stijging moet wel redelijk zijn. Het kan niet zo zijn dat jouw premie ineens 30% duurder wordt zonder goede, persoonlijke reden.
Een verhoging wordt pas echt verdacht als deze heel hoog is. Stel je voor: je premie gaat van 30 euro naar 35 euro. Dat is vervelend, maar misschien nog wel ‘redelijk’. Maar wat als hij van 30 euro ineens 45 euro wordt? Of meer? Dan begint het te kriebelen. Vooral als jouw hond nog steeds dezelfde, gezonde hond is als vorig jaar. En als jij zelf niet ineens veel meer bent gaan declareren. Als er dus niets in jouw situatie is veranderd, maar de premie wel door het dak schiet, dan mag je best vragen: “Hoe komt u op dit bedrag?”
De gouden regel: de 10% grens
Hier komt een interessant getal om de hoek kijken. Tien procent. In de wereld van verzekeringen speelt dit percentage een grote rol. De Geschillencommissie (een soort onafhankelijke rechter voor consumenten en bedrijven) kijkt hier scherp naar. Zij hebben in het verleden besloten dat een premieverhoging van meer dan 10% vaak te veel is.
Waarom is dit zo belangrijk voor jou? Omdat een verhoging van meer dan 10% gezien kan worden als een heel nieuw aanbod. En een nieuw aanbod, dat mag je gewoon weigeren. Je hoeft geen ‘nee’ te accepteren, je mag zelfs zeggen: “Dit nieuwe aanbod wil ik niet, ik blijf bij mijn oude contract.” Dit is een krachtig argument. Het is alsof je in de supermarkt opeens veel meer moet betalen voor je brood. Als de prijs met 50% stijgt, leg je het ook terug en ga je naar een andere winkel. Bij verzekeringen werkt het in je voordeel als je weet dat de grens van 10% bestaat.
Jouw stappenplan: van boos naar actie
Oké, je weet nu dat de premie misschien te hard is gestegen. Wat nu? Blijf vooral niet stilzitten en wachten tot het overgaat. Dat werkt niet. Je moet in actie komen. Gelukkig hoef je geen jurist te zijn om dit goed te doen. Je kunt dit zelf.
De eerste stap is altijd: De reden vragen. Stuur een nette, maar duidelijke e-mail naar je verzekeraar. Vraag niet alleen “Waarom is het duurder?” maar vraag om de specifieke, onderbouwde reden. Benoem dat je gezien hebt dat de stijging boven de 10% zit (als dat zo is). Vraag ook of er specifieke redenen zijn die alleen voor jou gelden. Heeft de hond iets specifieks waardoor het risico hoger is? Zo nee, dan is de stijging misschien niet terecht.
Onthoud goed: de verzekeraar moet bewijzen dat de stijging rechtmatig is, jij hoeft niet te bewijzen dat het niet kan (althans, in eerste instantie leg je de bal bij hen). Je kunt in je e-mail aangeven dat je uitgaat van een correcte afhandeling en dat je verwacht dat de premie binnen redelijke grenzen blijft. En let op de datum! Vaak heb je maar een maand de tijd om bezwaar te maken of op te zeggen voordat je stilzwijgend verlengt. Wachten tot het te laat is, is geen optie.
Stap 2: de markt verkennen
Als verzekeraars niet naar je luisteren, is het tijd voor de volgende stap: vergelijken. Ga online kijken wat andere verzekeraars vragen voor een soortgelijke dekking voor jouw hond. Let wel: je moet apple-to-apple vergelijken, dus kijk naar de dekking. Is het alleen basis, of zit er ook fysio of gebitsverzorging bij?
Vind je een veel goedkopere optie? Mooi. Gebruik dit als drukmiddel. Stuur de offerte op en zeg: “Ik heb hier een offerte liggen die veel lager is. Ik vind mijn huidige verhoging disproportioneel (een duur woord voor ‘oneerlijk groot’) ten opzichte van de marktprijzen.” Soms wil een verzekeraar je behouden en doen ze een tegenvoorstel. Zo niet, dan weet je dat je misschien kunt overstappen. Overigens, mocht je straks verder lezen en twijfelen over betalingen, dan is het handig om te weten wat de gevolgen zijn als je per ongeluk de premie niet betaalt. Lees hier wat de gevolgen zijn als je de premie niet betaalt. Dit wil je natuurlijk voorkomen.
De stap naar extern: Kifid
Je hebt bezwaar gemaakt, gebeld, gemaild, en de verzekeraar blijft voet bijstuk houden. Ze zijn het niet met je eens. Wat nu? Dan hoef je het niet zomaar te accepteren. Je kunt naar een onafhankelijke geschillencommissie stappen. Dit heet het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, kortweg Kifid.
Dit klinkt heel officieel, maar het is er juist voor jou. Als consument kun je gratis (of voor een lage eigen bijdrage) een klacht indienen. Een onafhankelijke commissie gaat dan kijken naar jouw zaak. Zij luisteren naar jouw argumenten (zoals de 10% regel) en naar die van de verzekeraar. Hun uitspraak is vaak bindend. Veel verzekeraars schrikken al als je zegt dat je naar Kifid stapt, omdat zij weten dat ze soms ongelijk hebben. Een premieachterstand kan zorgen voor extra kosten, en dat wil je voorkomen. Het is dus zaak om nú actie te ondernemen.
Je kunt ook hierover lezen: wat te doen bij een onverwachte verhoging. En mocht je je afvragen of de verhoging echt te ver gaat, dan kun je dit artikel erbij pakken: is jouw premieverhoging onredelijk?. Deze informatie kan helpen om je zaak sterker te maken bij Kifid.
De optie: overstappen (maar let op de valkuilen!)
Als het echt niet werkt met je huidige verzekeraar, of als je de verhoging simpelweg te duur vindt, dan is overstappen een logische optie. Echter, en dit is superbelangrijk, overstappen naar een nieuwe hondenverzekering is niet hetzelfde als je autoverzekering veranderen.
Wanneer je overstapt, begin je een nieuwe aanvraag. De nieuwe verzekeraar weet nog niets van jouw hond. Jij moet alle info opnieuw geven. En hier schuilt het gevaar. Als je hond al ouder is, of als hij ooit een ziekte heeft gehad, kan de nieuwe verzekeraar zeggen: “Dan nemen we hem niet aan.” Of: “We accepteren hem, maar alles wat met die oorontsteking te maken heeft, nooit meer.”
Dit noemen we de ‘senior valstrik’. Veel verzekeraars accepteren honden ouder dan 5 of 6 jaar niet meer voor een nieuwe basisverzekering. Je zit dus vast aan je oude verzekeraar, hoe duur hij ook wordt. Er is een uitzondering: Figo. Zij hebben geen leeftijdsgrens voor nieuwe aanvragen. Voor alle andere verzekeraars geldt: wees heel voorzichtig. Eerst informeren, dan pas opzeggen.
Hoe stap je veilig over? (De checklist)
Wil je toch overstappen? Doe het dan op deze manier om ellende te voorkomen. Zoek een nieuwe verzekeraar uit die jou aanspreekt. Neem de telefoon op (of stuur een e-mail) en wees eerlijk. Zeg: “Ik wil overstappen, maar mijn hond is X jaar oud en heeft ooit Y gehad. Wordt hij bij jullie geaccepteerd voor de basisdekking?”
Vraag om een schriftelijke bevestiging. Zonder brief of duidelijke mail met “Ja, uw hond is geaccepteerd” mag je je oude verzekering niet opzeggen. Als je dat wel doet en de nieuwe verzekeraar zegt vervolgens “Nee helaas, te oud of te ziek”, dan ben je de sjaak. Dan heeft je hond even geen verzekering, en dat wil je niet.
Als je overstapt, kijk dan verder dan alleen de premie. Kijk naar het eigen risico. Een lage premie betekent vaak een hoog eigen risico. Tel dit even door. En kijk naar de dekking. Wordt sterilisatie vergoed? Fysiotherapie? Tandarts? Soms ben je met een iets duurdere verzekering die alles dekt, uiteindelijk goedkoper uit dan met een goedkope verzekering die bijna niets dekt.
De keuze is aan jou. Of je vecht voor je recht bij je huidige verzekeraar, met de 10% regel in je achterhoofd, of je zorgt dat je veilig overstapt. Maar wat je ook doet, accepteer niet zomaar een verhoging die voelt alsof je in de maling wordt genomen. Je hond verdient de beste zorg, en jij verdient een eerlijke prijs.
]]>
Geef een reactie